Ani İşitme Kaybı

Ani işitme kaybı daha önce herhangi bir işitme problemi olmayan bir kişide, 3 gün içerisinde aniden ya da ilerleyici olarak gelişebilen bir durumdur. Tıbbi olarak 3 günden az bir sürede ortaya çıkan, birbirini takip eden en az 3 frekansta en az 30 dB’lik (ses şiddeti birimi) ve daha üzeri düzeylerde seyreden sensorinöral işitme kayıplarıyla (iç kulak veya sinirsel) ortaya çıkar. Her yaş grubunda ortaya çıkabilen bir durumdur. Ortalama 50-60 yaş arasında daha çok görülür. İşitme kaybının kalıcı olmaması için tedaviye acilen başlanmalıdır.

Ani işitme kaybı yaşayan kişiler işitme kaybının yanı sıra uğultu, tıkanıklık, çınlama hissedebilirler, bazı durumlar da baş dönmesi de karşılaşılan problemler arasında yer alır. Sabah uyandıklarında kulaklarda meydana gelen yoğun çınlama ve tıkanıklık hastalarda karşılaşılan ilk problemdir.

Özellikle çınlama ani işitme kaybının en önemli belirtisidir. Çınlama işitme kaybından önce ya da işitme kaybıyla ortaya çıkabilen bir durumdur. Çoğunlukla bir belirti vermezken kimi zaman da kademeli olarak işitme kaybı yaşanabilir. Karşınızdaki insanın dediklerini tekrarlamasını istiyorsanız, televizyon izlerken veya müzik dinlerken yüksek ses kullanıyorsanız, kalabalık bir ortamda sesleri ayırt edemiyor ve sohbetleri takip etmekte zorluk çekiyorsanız mutlaka bir KBB uzmanına başvurmanız gerekmektedir. Tedavi edilmeyen ani işitme kayıplarında duyma yetisi kaybına neden olabilir.

Ani İşitme Kaybının Nedenleri

Doğuştan olabileceği gibi bazı durumlara bağlı olarak da ortaya çıkabilmektedir. Bunlar şu şekildedir;

– Viral veya bakteriyel enfeksiyonlar

– Travma, kafa yaralanmaları

– Basınç değişiklikleri; kafa içindeki basınca yol açan hastalıklar

– Yüksek sese maruz kalma; 95 desibel ve üstü ani işitme kayıplarına neden olabileceği için  özellikle çok yüksek sesli yerlerde çalışan kişilerde bu durum daha çok ortaya çıkmaktadır.

– Meniere hastalığı

– Orta kulakta kronikleşen sıvı birikmesi

– Gizli seyreden beyin sapı tümörleri

– Kanser tedavisinde kullanılan bazı ilaçlar

– Yaş

– Enfeksiyonlar veya metabolik hastalıklar

Ani İşitme Kaybının Tedavisi

Ani işitme kaybıyla ilgili öncelikle uzman bir KBB doktoruna başvurmanız gerekmektedir. Doktorunuz sizin hastalıkla ilgili öykünüzü dinleyip yapılacak olan kulak ve işitme muayenesinden sonra size işitme testi yaptırır. Odyolojik testlere (işitme) ek olarak, biyokimyasal testler, radyolojik incelemeler ve vestibüler sistem testleri doktorunuzun uygun gördüğü başka testler de yapılabilir. İşitme testi ile iç kulaktaki sinirsel hasar, işitme kaybının derecesi, işitme kaybının hangi kulakta olduğu ve hangi frekansları etkilediğine bakılır. Test sonuçlarına göre cerrahi tedavi ya da işitme cihazı kullanılması önerilebilir.

Ani işitme kaybı tedavileri; sistemik ya da bölgesel kortikosteroid ilaçlar, damar açıcılar, anti-oksidan ilaçlar, vitaminlerdir. En çok uygulanan tedaviler ise kortizon tedavisi ve hiperbarik oksijen tedavisidir. Kortizon damardan, hap şeklinde veya orta kulağa enjeksiyon şeklinde uygulanmaktadır.

Kulağa kortizon enjeksiyonu son zamanlarda en çok tercih edilen yöntemlerden biridir.  Hiperbarik oksijen tedavisi, özel bir kabin içerisinde hastaya yüksek basınç altında seanslar halinde %100 oksijen solutulmasıyla gerçekleştirilen bir tedavi yöntemidir. Genellikle 20 seans, maksimum 40 seans uygulanabilmektedir.

Ani işitme kaybı acil bir durumdur ve ihmal edilen hastalarda bazen kalıcı işitme kayıpları gelişebilir. Bu durumda ise, gerekli görüldüğü takdirde sözel ve işitsel iletişimi yeniden kurup geliştirmeye yardımcı işitme cihazları kullanılmaktadır. Tek taraflı işitme kaybı olan hastalara işitme kaybı olan taraftaki kemiğe implante işitme cihazı uygulanarak, gelen seslerin karşı iç kulağa iletilmesi sağlanabilir.

Ani işitme kaybı yaşayan kişilere; stresten uzak durmaları, sigara alkol ve kafein kullanımından kaçınmaları, tuz tüketimini dengeli yapmaları, başlarını yukarıda tutacak şekilde yatmaları, ani basınç oluşturacak hareketlere karşı dikkatli olmaları önerilir.

Ani işitme kaybı yaşayan kişiler iyileştirme sürecini hızlandırarak tedavide olumlu sonuç almak için mutlaka uzman bir KBB doktoruna zaman kaybetmeden başvurmalıdır. Ani işitme kaybı sorununuz için Google üzerinden bizlere ulaşabilirsiniz.

Güncel İşitme Testleri

Güncel işitme testleri söz konusu olduğunda işitme uzmanlarının yaptığı çeşitli yöntemler akla gelmektedir. Kulak işitme uzmanlar kulağa bir kulaklık takar. Burada kulaklıkta herhangi bir ses

İşitme Kaybı Nedir Ve İşitme Kaybı Güncel Tedavileri

Çocuklarda İşitme Kaybının Belirtileri Ve Tedavisi