Kronik Farenjit

Farenjit ağız ve boyun kısmının arasında bulunan yutağın enfeksiyon sebebi ile iltihaplanmasıdır. Farenjit toplumumuzda çok sık görülen bir rahatsızlıktır. Ayrıca kış aylarının yaklaşması ile kişilerde yavaş yavaş ortaya çıkar. Farenjite sebep olan enfeksiyonların kökeninde virüs ve bakteri yatar. Vücut direnci düştüğü zaman kolay bir şekilde ortaya çıkar. Farenjitin görülme şekli kişiden kişiye göre değişkenlik gösterebilir. Ancak iki tür farenjit vardır. Bunlardan biri akut farenjit diğeri ise kronik farenjittir. Akut farenjit virüs ve bakterilerin sebep olduğu, bulaşıcı hastalık olarak ortaya çıkan farenjit türüdür. Daha çok kış aylarında virüs ve bakteriler grip ya da nezle yolu ile bulaşır bu da solunum yolu hastalığı olarak karşımıza çıkar. Kronik farenjitte ise durum biraz daha farklıdır. Kronik farenjite bazı hastalıklar ya da hastanın hayat tarzının ortaya çıkardığı alışkanlıklar sebep olur. Bunun dışında uzun süreli akut farenjit kronik farenjite de dönüşebilir.

Kronik Farenjit Nedenleri Nelerdir?

Her hastalık gibi kronik farenjit hastalığının da bazı nedenleri vardır. Kronik farenjit daha çok boğaz tahrişi sonrası ortaya çıkar. Akut farenjit kronik farenjite evirilmiş ise bu durumda da kronik farenjitin sebebi virüs ve bakterilerin yol açtığı enfeksiyonlar olur.

• Uzun süreli boğaz tahrişinin olması
  • Sigara ve tütün ürünleri tüketimi
  • Nezle
  • Çok sıcak ya da çok soğuk gıdalar tüketmek
  • Reflü
  • Burun şekil bozukluklarına bağlı olarak yanlış nefes alıp verme sonucu boğazda meydana gelen uzun süreli kuruluk
  • Yeterli miktarda su tüketiminin olmaması
  • Sinüzit ve geniz eti şişmesi
  • Alerji çeşitleri
  • Mantar
  • Viral enfeksiyonlar
  • Aşırı acı ve baharatlı gıdalar tüketmek
  • Tozlu ya da kirli alanlarda sürekli olarak bulunmak ya da çalışmak
  • Uzun süre konuşmayı gerektiren spikerlik ve öğretmenlik gibi meslekler

Burun içi, ağız içi, yutak ve boğaz gibi bölgelerin sürekli olarak ıslak ya da nemli olması gerekir. Bu bölgelerin uzun süre kuru olması da kronik farenjit hastalığına davetiye çıkarır. Yukarıda sayılan bu sebepler kronik farenjit hastalığına neden olur. Bunların dışında bazı özel hastalıkların yukarıdaki nedenlere yol açması durumunda da kronik farenjit ortaya çıkacaktır.  Ancak kronik farenjit tedavi edilmediği zaman diş, diş eti ve farklı kulak burun boğaz hastalıklarına da sebep olur.

Kronik Farenjit Tanı Yöntemleri

Kronik farenjit birçok hastalıkta olduğu gibi bazı belirtilere sebep olur. Bu belirtilerden en yaygın olanı halsizlik, yorgunluk ve ateştir. Boğazda tahriş ve rahatsızlık da belirtiler arasındadır ancak akut farenjitte bu durum biraz daha ağır ve rahatsız edicidir. Öksürük, yutkunmada güçlük, boğazda yanma ve boğaz kuruluğu da kronik farenjitin belirtileridir. Bu belirtilerin hepsi bir anda görülmeye başlanmayabilir. Zaman içinde hastalık ilerledikçe ya da geriledikçe buna bağlı olarak belirtilerde değişme de görülebilir. Bu belirtiler kronik farenjitin genel belirtileridir. Eğer kronik farenjit bazı kişilerde bazı hastalıkları da tetiklediyse bu durumda ayrıca o belirtiler ve hastalık da göz önünde bulundurulmalıdır.

Yukarıda sayılan belirtiler ışığında hastanın öyküsünü dinleriz. Hastalığın geçmişi hakkında bilgi alır ve hastaya ek belirtilerin olup olmadığı sorarız. Eğer ek belirtiler varsa tanı için o belirtileri de ekleriz. Çünkü eksik tanı eksik tedavi anlamına gelir bu durumda da hastanın iyileşmesi tam anlamda sağlanamaz. Daha sonra ise fiziksel muayene ile ağız, yutak bölgesi muayene edilir. Farenjitin bazı türlerinde ayrıca ek testler ve tetkiklerin de istenmesi gerekir. Kronik farenjitin bakteri nedenli olduğunu düşünüyorsak bu durumda hastadan beta testi isteriz. Beta testi gibi testler hastalığın kaynağını tespit etmek açısından önemlidir. Bu testler ile hastalığın virüs ya da bakteri kaynaklı olduğu tespit edildikten sonra ona göre bir tedavi programı uygularız. Kronik farenjit basit gibi görülse de tedavi edilmediği sürece hem hastanın yaşam kalitesini olumsuz yönde etkiler hem de daha farklı ve ciddi hastalıklara yol açar.

Kronik Farenjit Tedavi Yöntemleri

Tanı doğru ve düzgün bir şekilde konulduğu zaman tedavi aşaması daha kolaydır. Kronik farenjitin sebep olduğu çevresel faktörler varsa bu durumda hastanın bu faktörleri ortadan kaldırabilmesini isteriz. Eğer hasta sürekli toz ve kumun olduğu bir alanda oturuyor ya da çalışıyorsa bu durumda maske kullanımı, iş ya da ev değişikliği önerilir. Bunların dışında hastalık eğer bakteri kaynaklı ise antibiyotik tedavi uygularız. Çünkü bakteri kaynaklı kronik farenjitte antibiyotik tedavisi hem kısa sürede sonuç verir hem de doğru bir tedavi şeklidir. Ancak kronik farenjit virüs kaynaklı ise boğazda ağrı ya da ateş varsa bu durumda da bu semptomlara yönelik tedavi uygularız. Hastanın burnu tıkalı ise burun açıcı spreyler, ağrısı varsa ağrı kesiciler ile de tedavi ederiz. Ayrıca tanı aşamasında hastanın yeme alışkanlıkları, sigara kullanımı ya da yetersiz miktarda su içtiğini fark edersek bu durumda bu yanlışların değiştirilmesi konusunda hastayı uyarırız. Gerekirse bunlar için de uygun ilaç ya da diğer tedavi seçenekleri hastadan istenebilir. Spikerlik, öğretmenlik gibi meslek hastalıklarında ise tedavinin kalıcı olması için hastadan konuştuğunda boğazını yormamasını ve boğazı rahatlatacak egzersizler yapmasını isteriz.

Ayrıca hastaya verdiğimiz ilaç tedavisine ek olarak kullanmak istediği takviye gıdalar ya da sıcak bitki çayları varsa kullanmak istediği ürünün bilgisini almadan onay vermiyoruz. Çünkü bazı takviye gıdalar ya da bitki çayları bazı ilaçların etkisini azaltabilir ya da ilaçta bulunan bazı maddeler ile reaksiyona girebilir. Bu durumda hasta kısa sürede iyileşmek isterken bünyesinde kalıcı hasarlara ya da ciddi problemlere sebep olabilir.

Kliniğimizde kronik farenjit hastalığının teşhis ve tedavisini en iyi şekilde yapan, alanında uzman ve deneyimli doktorlarımız çalışmaktadır. Güvenle sağlık hizmeti alabileceğiniz kliniğimiz sağlık alanında başka hizmetler de vermektedir.

Kronik Farenjit Rahatsızlığı Olanların Dikkat Etmesi Gerekenler

Kronik farenjit tedavi edilmez ise ya da bazı konulara dikkat edilmezse kişinin yaşam kalitesini ve sağlığını uzun bir süre etkiler. Bu yüzden de mümkün olduğunca hastalığa zemin hazırlayan durumlardan kaçınmak gerekir.

Sürekli boğaz kuruluğunuz varsa sık sık sıvı tüketmeniz gerekir. Boğaz ve yutak uzun süre ıslak kaldığı için kuru kalmayacak hem de kuruluk olmadığı için öksürük ile tahriş olmayacaktır.

Yiyecek ve içecek alışkanlıklarına dikkat etmek önemlidir. Eğer çok fazla acı ve baharatlı gıdalar tüketiyorsanız bunun dozunu en aza indirmelisiniz. Bu sayede farenjitin etkin olduğu bölgelerde rahatlama meydana gelir. Ayrıca çok soğuk ya da çok sıcak yiyecek ve içecek tüketmekten kaçınmanız gerekir.

Sinüzit, geniz eti gibi hastalıklar kronik farenjite yol açıyorsa bu durumda bu hastalıklarınızı da tedavi ettirmeniz gerekir aksi halde hastalığınız daha da ilerler. Kronik farenjit tedavi edilmediği sürece akciğerlere kadar inebilecek ciddi bir hastalıktır bu yüzden de teşhis ve tedavisi önemlidir.

Farenjit ve daha birçok hastalıkla ilgili randevu almak ve muayene olmak için kliniğimizi arayabilirsiniz. Tecrübeli ve kaliteli ekibimiz ile size sağlık alanında en iyi hizmeti vereceğimizden emin olabilirsiniz.