Kulak Tüpü

Östaki borusu aracılığı ile orta kulakta bulunan hava basıncının dışarıdaki hava basıncı ile dengeli olması sağlanır. Kimi zaman kısa süreli östaki borusunda oluşacak tıkanmalar nedeniyle orta kulak basıncı ile dış hava basıncı farklı olur. Bu durumda da orta kulakta bulunan sıvı mukoza boşaltılamaz. Kimi zaman da östaki borusunun uzun zaman boyunca işlevini yerine getirememesi nedeniyle orta kulakta biriken sıvı mukoza daha bir yoğun hale gelir ve orta kulak iltihaplanmasına bağlı rahatsızlıklara neden olur. Bu durum kulak zarının çökmesine ya da orta kulakta bulunan kemiksi yapı ve dokuların erimesine neden olarak kulakta kalıcı hasarlar oluşturmaktadır. Orta kulakta biriken ve kalıcı hasara eden olan bu sıvı ve meydana gelen rahatsızlıklara ilişkin erken teşhis ve tedavi son derece önemlidir. Gelişim çağındaki çocuklarda kalıcı işitme kaybının yanında ayrıca konuşma ve zihinsel gelişimine de olumsuz etki edecek olan bu rahatsızlıkların kısa süre içerisinde tedavi edilmesi son derece önemlidir.

İlk olarak ortaya çıkan bu rahatsızlık karşısında ilaç tedavisi uygulanarak hastalık tedavi edilmeye çalışır. Uygun miktarlarda ve sürede verilen ilaçlar gerekli etkiyi göstermediği takdirde cerrahi müdahale kaçınılmaz olur. Yapılacak cerrahi müdahale ile ilk olarak kulak zarında küçük bir delik açılarak orta kulak basıncının dengelenmesi sağlanarak mukoza birikmesinin önüne geçilmeye çalışılır. Bu açılan delikler ortalama bir hafta 10 gün içerisinde iyileşeceği için kimi zaman istenilen tedavi sonucu elde edilememiş olur ve orta kulakta yoğun mukoza oluşumuna bağlı iltihaplanma devam ederek kalıcı zararların oluşmasına neden olur. Bu tür durumlarda ya da 3 aydan fazla süren kronik mukoza sıvısının birikmesi durumlarında eğer mukoza sıvısı koyu renk ve yoğun ise kulak zarına kulak tüpü de denilen ventilasyon tüpünün yerleştirilmesi ve biriken mukozanın bu sayede dışarı atılması sağlanmalıdır. Bu işlem ile zamanla zarda meydana gelen çökmeler düzelmekte ve oluşan kemik ve doku erimesi yavaşlamakta ve hatta durmaktadır. Östaki borusunun işlevini yerine getirmemesine etki eden bademcikler ve geniz etinin büyük olması gibi sorunlarında önüne geçmek amacıyla kulak tüpü takma işlemi sırasında bademcik ve geniz eti ameliyatının da birlikte yapılması tedavinin uzun süre etkili olmasında son derece önemlidir.

Kulak Tüpü Takılması Ameliyatına Dair Bilmeniz Gerekenler

Kulak tüpü ameliyatı ilaç tedavisi ile geçmeyen orta kulak iltihaplanmalarına bağlı işitme kayıplarında ya da kronik orta kulak iltihaplarında uygulanması gereken bir yöntemdir. İlk olarak orta kulağın hava alamamasına etki eden başka bir durum var ise bunun tedavisinin yapılıp yapılamayacağına bakılır. Örneğin kimi zaman geniz etinin fazla büyümesi östaki borusunun tıkanmasına neden olduğu işin orta kulak iltihaplanması vakasının görülmesine etki eder. Ya da bademciklerin şişmesi ve iltihaplanması da östaki borusunu etkileyen durumlardan biridir. Bu tür durumlarda geniz eti ameliyatı ya da bademcik ameliyatı ile östaki borusu işlevine kavuşabilecek ve orta kulak iltihaplanmaları önlenebilecek ise ilk olarak bu tedavi yöntemlerinin denenmesinde fayda var. Daha sonra bazen orta kulak iltihaplanmaları ilaç ve antibiyotik kullanımı ile tedavi edilebilecek bir seviyede olabilmektedir. Bu tür durumda da kulak tüpü ameliyatına ihtiyaç olmayabilir.

Tüm tedavi yöntemleri denenmesine rağmen orta kulak iltihabı kronik bir hale gelmiş ve iyileşmesi söz konusu değil ise bu durumda kulak tüpü ameliyatı kaçınılmazdır. Çünkü orta kulakta biriken mukoza asit vari bir yapıya sahip olduğu için orta kulaktan boşaltılması sağlanmadığı müddetçe zamanla orta kulakta bulunan ve işitmeyi sağlayan kemikcik ve dokuların erimesine neden olarak kalıcı bir hasara neden olabilmektedir. Orta kulak iltihabının ileri aşamalarında kulak zarı çökmesi, kulak zarı delinmesi ya da kulak zarında erime görülebilmektedir. Tüm bu durumların önüne geçmek amacıyla ulak tüpü ameliyatı kaçınılmaz bir hal alır.

Kulak tüpü ameliyatında kulak zarında 2-3 milimetre aralığında bir delik açılır. Bu delik ile orta kulağın hava alması sağlanır. Ayrıca orta kulakta biriken mukozanın dışarı atılması için açılan bu deliğe kulak tüpü adı verilen parça yerleştirilir. Bu sayede orta kulak gerekli şekilde havalandırılarak iltihaplanmaların oluşması önlenmiş olur.

Kulak Tüpü Takıldıktan Sonraki Aşamalar

Kulak tüpü orta kulağın havalanmasını sağladığı için iltihaplanmaları önler. Fakat kulak zarından orta kulağa su ve benzeri sıvıların geçmesi bu tüp sayesinde daha kolay olur. Bu da orta kulakta bakteri ve mikropların orta kulağa daha rahat ulaşmasına ve oraya tutunmasına neden olur. Bu tür durumlar ile karşılaşmamak için kulak tüpü takılan hastanın son derece dikkatli olması, su ile ilgili bir iş yapacak ise muhakkak kulak tıpacı kullanması gerekmektedir.

Kulak tüpü, kulak zarında devamlı kalan bir parça değildir. Kulak zarındaki deliğin iyileşme süresine göre farklılık gösterse de ortalama 6 ile 12 ay gibi bir süre sonunda kulak tüpü kendiliğinde kulak yoluna düşer ve kulak zarı bu sürede iyileşerek kapanmış olur. Kulak tüpüne ilişkin tüm kontrollerin doktor tarafından yapılması son derece önemlidir. Eğer 6 ya da 12 aylık süre zarfında kulak tüpü kulak yoluna düşmez ise bu durumda sizin müdahale etmeniz son derece önemlidir. Kulak doktorunuza müracaat ederek gerekli tıbbi müdahalenin yapılması sağlanmalıdır.

Kulak tüpleri ortakulak iltihaplanmalarını önlemek için son derece etkili bir yöntemdir. Fakat şu da bir gerçek ki kulak tüpleri sadece kulak zarında bulunduğu süre zarfında etkisini gösterir. Kulak tüpü çıkarıldıktan sonra orta kulak iltihaplanmaları tekrar başlar ise yenide kulak tüpü takılmasına ihtiyaç duyulabilir.

Görüldüğü üzere kulak tüpü, kulak iltihaplanmalarına karşı son derece önemli ve etkili bir tedavi yöntemidir. Eğer sizinde kulak iltihaplanmalarınız var ise ve sık sık tekrar ediyor ise kısa süre içerisinde bizimle iletişme geçerek gerekli tanı ve tedavi yöntemlerine başvurmanız son derece önemlidir. Uzman hekimlerimiz ile orta kulak iltihaplanmalarına dair erken tanı ve teşhis ile ilk olarak ilaçla tedavi yöntemlerinin uygulanmasını sağlayarak kulak zarında ya da orta kulakta oluşabilecek zararların önlenmesini amaçlıyoruz. Östaki borusunun işlevini yapmasını engelleyen başka rahatsızlıkların var olup olmadığını araştırıyor sizlere en uygun ve en faydalı tedavi yönteminin belirlenmesi konusunda titiz bir çalışma yürütüyoruz. Kulak tüpü takılmasına ilişkin ameliyata dair aklınızdaki tüm soruları cevaplandırarak ve sizi bu konuda bilgilendirerek ameliyatınızı gerçekleştiriyoruz. Ayrıca kulak tüpü ameliyatı sonrasında da takibinizi gerçekleştirerek tedavinizin başarılı olmasını sağlıyoruz.