Sinüs Ameliyatı Nedir?

Sinüzit şikayeti olan herkesin sinüzit ameliyat olması zorunlu değildir. Sinüs ameliyatı uzun süren tedavilere rağmen sinüsleri iltihaplanmaya devam eden hastalar potansiyel ameliyat adayıdırlar. Sinüzit ameliyatının yapılması konusunda aceleci davranmaya gerek yoktur. Ameliyat öncesi uygulanabilecek tüm tedavi yöntemleri uygulandıktan sonra bizler yapacağımız ayrıntılı muayene neticesinde ameliyata karar verebiliriz. Sinüzit ameliyatına karar verebilmemiz için hastanın ameliyata her yönden hazır olması gerekmektedir. İlk olarak ayrıntılı muayene yapar ardından ameliyat kararı veririz.

Sinüzit belirtileri genel olmakla birlikte tüm sinüzit hastalarında aynı belirtiler görülmeyebilir. Kimi hastalarda bazen geniz akıntısı tek belirti iken bazı hastalarda geniz ve burun akıntısının yanında baş ve yüz ağrısı da birlikte görülebilmektedir. Burun içinde sinüzite neden olabilecek nedenler ancak endoskopik muayene ile teşhis edilebilmektedir.

Teşhis için kullanılacak endoskopların ince olması sebebiyle sinüs kanallarının açıldığı bölgeler ve bu kanalları engelleyen bozukluklar tespit edilir. Birçok kez sinüzit ameliyatı olmasına rağmen sinüslerinde iyileşme görülmeyen sinüzit hastalarında bilgisayarlı tomografi tekniği ile burun ve sinüslerin ayrıntılı haritası çıkarılır. Bu haritaya göre operasyon planı yapılır.

Sinüzit ameliyatı sinüzit tedavisinde kullanılan ayrıntılı ve teknik bir yöntemdir. Sinüzit ameliyatı endoskopik deneyim, sinüs bilgisi ve hassas çalışma gerektirdiğinden alanında uzman meslektaşlarımız tarafından yapıldığında hastada genetik olarak bir bozukluk yok ise, ameliyatın sonuç verme olasılığı nerdeyse kesindir ve sinüzitin tekrar etme olasılığı neredeyse yok denecek kadar düşüktür.

Sinüs Ameliyatları Hangi Durumlarda Yapılır?

Sinüzit ameliyatı ilk ve tek tedavi yöntemi değildir. İlaçlar ile tedavi edilemeyen ve uzun süre tekrarlanan sinüzitlerin tedavisinde ameliyatın gerekli olduğu düşünülebilir. Ameliyata karar verilmiş olsa bile eğer hasta akut iltihaplı dönemde ise bu zaman diliminde de ameliyat yapılmaz. Bunun tek istisnası hastada sinüzite bağlı bir komplikasyonun meydana gelmiş olmasıdır.

Kan dolaşımının azaldığı ve mukoza örtüsünün yatıştığı dönem ameliyat için en uygun zaman dilimidir ve bu dönemde ameliyatın yapılması gerekmektedir. Kan dolaşımının azalması nedeniyle ameliyat sırasında kanama riski azalır ve mukoza örtüsünün yatışması nedeniyle de ameliyat esnasında daha geniş ve temiz bir çalışma alanı ve imkanı olur. Bu şartlarda yapılan sinüzit ameliyatının başarı oranı da yükselir. Polipli sinüzite sahip olan hastaların ameliyatı da kortizonlar ve sprey ilaçlar ile poliplerin geriletildiği zaman dilimi ameliyata en uygun zaman dilimidir.

Sinüzit ameliyatı çok hassas ve tekniktir. İnsan vücudunda nerede ise en hassas ve ince kemikler sinüs boşluklarını ve kanallarını oluşturan kemikleridir ve bunlar neredeyse kağıt inceliğindedir.  Endoskopik sinüzit ameliyatlarında amaçlanan sinüslerin işleyişini ve akışı durumunu yeniden sağlıklı olacak şekilde bu ince dokuların temizlenmesini sağlamaktır. Sinüs ameliyatı endoskopik görüş altında çok hassas ve teknik araçlar ile yapılan bir operasyondur.

Endoskopik Sinüs Cerrahisi Nedir?

Sinüs hastalıklarının tedavisinin ameliyat ile yapıldığı durumlarda kullanılan güncel teknik endoskopik sinüs cerrahisidir (ESC).

Endoskopik sinüs ameliyatları yapılırken dışarıdan ve görülecek şekilde herhangi bir kesi yapılmaz. Bunun yerine burun deliklerine yerleştirilen ve cerrahi sahanın detaylı görüntüsünü sağlayan endoskoplarının yanından kullanılan bazı aletler yardımı ile sinüslerdeki patolojilere müdahale edilir.

Endoskopik Sinüs Cerrahisi günümüzde kronik sinüs iltihapları başta olma üzere, sinüs tümörleri, ön kafa kaidesi yaralanmaları, travmaya bağlı göz çukuru hasarları, beyin omurilik sıvısı (BOS) kaçakları ve görme siniri basısı gibi durumların tedavisinde güncel tedavi seçeneği olarak çok fazla kullanılmaktadır. Endoskopik Sinüs Cerrahisi en az travma yaratma avantajı nedeni ile göz yaşı kesesi drenaj ameliyatlarında (Dakriosistorinostomi) ve hipofiz bezi tümörlerinin cerrahi tedavisinde (Endoskopik hipofizektomi) giderek daha fazla kullanılmaktadır.

Burun çevresindeki sinüslerin yapısı itibariyle bulunduğu yerlerin dar olması, beyin, gözler, görme sinirleri, gözyaşı kanalları, şah damarları gibi önemli organ komşuluklarının bir arada bulunması ve burun anatomisinin karmaşık olması sebebiyle endoskopik sinüs ameliyatlarında eğitim ve tecrübe yanında düşük hata payı ile yüksek teknik beceriye sahip olmak zorunludur.

Kronik sinüs hastalıklarında uygulanan endoskopik ameliyatların başlıcaları;

-İltihaplı dokuların ya da poliplerin ve alanların temizlenmesi

-Sinüsleri burna bağlayan boşalma kanallarının açılarak genişletilmesi

-Birden fazla sinüs boşalma deliği, anormal mukoza temas bölgeleri gibi anatomik problemlerin düzeltilmesi işlemleri yapılmaktadır.

Endoskopik sinüs cerrahisi sırasında hastanın rahat edebilmesi, ameliyatı cerrahın kolayca yapabilmesi ve ameliyatın sıhhati için özellikle navigasyon, balon, microdebrider gibi ileri teknolojik cihazların kullanıldığı ameliyatlarda genel anestezi tercih edilmektedir.

Endoskopik sinüs ameliyatında sinüslere müdahale süresi patolojinin yaygınlık derecesine ayrıca ameliyatta yapılacak burun içi eğikliği düzeltilmesi, estetik burun cerrahisi, burun eti küçültülmesi, anatomik varyasyonların düzeltilmesi gibi ek müdahalelerin olup olmamasına göre değişmektedir. Sadece bir sinüse yani tek yanak sinüsüne müdahale yaklaşık olarak 15 dakika iken tüm sinüsleri tutan patolojinin temizlenmesi iki saatten fazla zaman almaktadır.

Genellikle sinüs cerrahisi sonrasında burun içerisine tampon konulmamakta, hastalar burundan rahat nefes alabilmektedirler.

Orta burun etinin altındaki ameliyat bölgesine, ameliyat bittikten sonra iyileşmeyi hızlandırmak ve kanama sırasında doku yapışmalarını oluşmasını engellemek amacı ile yerleştirilen ve burunun işlevine engel olmayan özel tamponlar ve çeşitli materyaller burun solunumunu olumsuz etkilememektedir.

Sinüs Ameliyatlarında Bilgisayar Teknolojisi (Cerrahi Navigasyon)

Hata payını en aza indirmek ve ameliyatın başarı ile sonuçlanmasını sağalmak amacıyla özel bir cihaz ve yazılım yardımı ile paranazal sinüs cerrahisi sırasında kullanılan cerrahi aletlerin sinüs anatomisi içindeki yerlerinin, ameliyat öncesi çekilen sinüs tomografisi görüntüleri üzerinde, gerçek zamanlı olarak, üç boyutta ve 1 mm den daha az hata ile takip edilebilmesini sağlayan teknolojiye cerrahi navigasyon denir.

Cerrahi navigasyon teknolojisi endoskopik sinüs ameliyatlarının daha güvenli yapılmasını sağlamaktadır. Tüm hastalıklı bölgelere kontrollü şekilde müdahale edilmesini sağlayarak ameliyatın başarı şansını önemli ölçüde artırmakta ve özellikle komplikasyon riski fazla olan özel durumlarda bu riskin ortadan kalkmasında son derece önemlidir.

Balon Sinüsoplasti Teknolojisi

Sinüslerde üretilen sümük (mukus) salgısının burun içine aktarılmasını sağlayan küçük kanalların (ostium) tıkanması ve salgıların sinüs içinde birikmesi yanında sinüs havalanmasının bozulması sonucu oluşan enfeksiyonlar kronik sinüse neden olmaktadır.

Balon sinüsoplasti uygulanma prensibi; sinüslerin tıkalı veya daralmış boşalma kanallarının bu bölgedeki dokuları kesip çıkartmadan, yalnızca balon kullanılarak genişletilmesi yolu ile sinüs havalanmasının ve mukusu boşaltma fonksiyonunun eski doğal çalışma ritmi ve şekline kavuşmasını sağlamaktır.

Sinüzit ameliyatı ameliyat edilecek bölgede bulunan kemiklerin neredeyse kağıt kadar ince olması ve sinüslerin bir çok hassas organ ve dokular ile yakın olması nedeniyle   oldukça risk faktörü barındıran bir cerrahi süreçtir. Bu nedenle alanında tecrübeli meslektaşlarımız tarafından son teknoloji ürün ve ameliyat yöntemlerinin uygulanması gerekmektedir. Aksi halde koku duyusunun kaybı ya da çeşitli koku bozuklukları, göz problemleri, burun tıkanıklığı ya da burun içi mukoza dokusunun bozulması olası komplikasyonların oluşabilme ihtimali mevcuttur.

Sinüzit ameliyatı sonrası süreç hassas bir süreçtir. Bu süreçte hastanın burun ve kafa bölgesini travmatik olaylardan kendisini koruması gerekmektedir. Bu iyileşme sürecinde yüksek yastık tercih edilmekle birlikte grip, nezle ve soğuk algınlığı gibi hastalıklardan maksimum derecede hastanın kendisini koruması gerekmektedir.

Sinüzit ameliyatı sonrası reçete ettiğimiz ilaçları, eksiksiz ve reçeteye uygun bir şekilde kullanmanız gerekmektedir. Ayrıca işlem sonrası danışman arkadaşlarımız tarafından size bildirilen kontrol randevularını da aksatmamanız gerekmektedir.

Sinüzit ameliyatı sonrasında yaşam alanı ve çalışma alanları devamlı havalandırılmalı ve temiz hava solunmasına dikkat edilmelidir. Bunun yanında herhangi bir alerjen etkisi bulunan durumlardan da kaçınılmaktadır. Sigara kullanılmaması ya da sigara kullanılan ortamlarda bulunulmaması gerekmektedir. Aksi halde ameliyat sonrası sinüzit probleminin tekrarlama riski bulunur. Sinüs tedavisi ile ilgili detaylı bilgi almak için merkezimizde sizleri bir fincan kahve içmek için beklemekteyiz.